“Performance management”, wat is dat nu precies? Alle zaken die gericht zijn op het bereiken van bepaalde doelen binnen een organisatie op een effectieve en efficiënte manier vallen onder dit begrip. Hoe behaal je de beste prestaties op de meest doeltreffende manier? Het is van ontzettend groot belang dat een bedrijf hierover nadenkt. Het draagt namelijk bij aan het verbeteren van de organisatie en vanzelfsprekend is dat wat je wil. Echter is de grote vraag hoe je dit dan precies zou moeten aanpakken en daarom is het goed om hier aandacht aan te besteden.
Meetbare doelen
Allereerst moet gekeken worden naar de doelen zelf. Deze moeten meetbaar zijn om bij te kunnen houden of de doelen daadwerkelijk bereikt worden of niet. Meetbare doelen kunnen gaan over de levertijd van een bestelling die je met een bepaald percentage wil zien te verlagen of bijvoorbeeld het willen verbeteren van een product (zoals dezelfde kwaliteit product leveren met minder suiker). Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van meetbare doelen, maar hoe maak je een doel nu eigenlijk meetbaar?
Key Performance Indicators
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van zogenoemde “Key Performance Indicators” (of “Kritieke Prestatie Indicatoren” in het Nederlands), afgekort KPI’s. Hiermee wordt de voortgang van een doel makkelijk in beeld gebracht en zo is het doel nu dus meetbaar. In het geval van de levertijd verminderen als doel is de KPI het constant monitoren hoe lang de levertijd gemiddeld duurt. Zo is bij te houden of de levertijd inderdaad minder wordt en nu is je doel dus meetbaar.
Feedback
Bij performance management wordt niet alleen gekeken hoe het bedrijf als geheel functioneert. Er wordt ook gekeken hoe de aparte afdelingen presteren, hoe de processen verlopen en hoe de individuele personeelsleden het doen. Medewerkers hebben elk eigen doelstellingen en hun handelen wordt regelmatig geëvalueerd in functioneringsgesprekken. De medewerkers worden voorzien van feedback en krijgen daarnaast ruimte zelf aan te geven hoe ze het op het werk vinden. Feedback kan zorgen voor de nodige motivatie en zet aan tot verbetering. Een medewerker kan waardevolle ideeën hebben het bedrijf te optimaliseren. Dit zijn dan ook de redenen waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de evaluatiegesprekken.
Het is wel duidelijk dat performance management een belangrijke bijdrage levert aan elk bedrijf. De organisatie groeit hierdoor steeds meer. Dit wordt bereikt door doelen die gesteld zijn en meetbaar zijn gemaakt met behulp van KPI’s. Tot slot worden personeelsleden voorzien van feedback voor persoonlijke groei en kunnen ze zelf input geven.