Steeds vaker zien we dat bedrijven er voor kiezen om marketing bureaus in te schakelen. Een slimme keuze mits je ze kunt gebruiken. In sommige stappen of fases van je bedrijfsvoering zal je namelijk merken dat een marketing bureau nog niet zoveel voor je kan betekenen. Het is daarom ook belangrijk dat je een aantal zaken op orde hebt voordat je überhaupt een marketing bureau inschakelt. In dit blog vertellen we je graag welke zaken dat zijn.
Gewenste positie zoekmachine
Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijke term in de marketing en heeft betrekking op jouw plaats in de zoekmachine. Het wordt ook wel SEO genoemd. Jou plek in de zoekmachine bepaalt namelijk onder andere hoe goed je vindbaar bent voor (potentiële) klanten. Wanneer mensen naar iets op zoek zijn zullen ze een zoekwoorden of meerdere zoekwoorden in de zoekmachine invullen. Google zoekt op het internet naar de website die volgens hem het beste is en laat die vervolgens aan jou zien. De eerste pagina is het meest relevant en wordt het altijd goed bekeken. Hoe lager je rankt in de zoekmachine, des te minder je wordt gevonden. Sta je op pagina 3 of lager? Dan is de kans dat mensen jouw website vinden ontzettend klein. Wanneer je juist al van jezelf op de eerste pagina staat en deze positie al een lange tijd weet vast te houden is het eigenlijk nog niet nodig om bijvoorbeeld een zoekmachine marketing bureau in te schakelen. Je gewenste positie heb je toch al te pakken.
Geen (specifieke) doelgroep
Heeft je bedrijf nog geen specifieke doelgroep die jullie willen bereiken? Dan kan het in vele gevallen ook slimmer zijn om nog even te wachten met het uitbesteden van je marketing. Wanneer je een digital marketing bureau in wilt gaan zetten moet je namelijk wel weten waarvoor je dit wilt doen. Dus wat het doel is. Als je nog geen specifieke doelgroep hebt betekent dat er iets nog niet klopt in het businessmodel. Probeer dit eerst op orde te hebben en dan pas denken aan het uitbesteden van deze taak.
Webdesigner
Werk je met een webdesigner? Dan is het niet verstandig om daarnaast ook nog een marketing bureau in te schakelen voor het optimaliseren van je website. Het kan natuurlijk wel en soms kunnen beide elkaar goed aanvullen maar nog gaat werken ze in praktijk elkaar toch lichtelijk tegen. Beide partijen optimaliseren de website namelijk vanuit andere invalshoeken en dat kan nog wel eens tot botsing komen. Maak het jezelf dus makkelijk door voor de ene partij of voor de andere partij te kiezen.