Transport en vervoer, iedere dag hebben we er mee te maken. Welke keuze maak je voor welk vervoermiddel? In Nederland bewegen heel veel mensen zich dagelijks op de fiets voort. Even een boodschap doen of naar het werk als het niet te ver weg is, de fiets wordt daar veel voor gebruikt. Het verreweg meest gebruikte vervoermiddel in ons land blijft echter nog steeds de auto. Bijna dagelijks staan er files in de ochtend- en avondspits. Ook buiten de spits hoeft er maar iets te gebeuren en we staan weer met z’n allen in een lange file. De laatste maanden zien we door het vele thuiswerken wel een flinke vermindering van het aantal files. De auto is voor velen desondanks onmisbaar om van en naar het werk te gaan. De alternatieven die er zijn zoals de trein, tram, bus of metro blijken niet goed genoeg om het autogebruik terug te dringen. In de Randstad wordt er veelvuldig van tram en metro gebruik gemaakt. De auto wordt dan op grote parkeerplaatsen buiten de stad gestald en de tram of metro brengt je dan snel op de plaats van bestemming.
Vrachtwagenchauffeurs
Ook in het bedrijfsleven wordt er dagelijks gebruik gemaakt van diverse vervoersmiddelen. Zowel over het water, de weg, het spoor en via de lucht worden er veel goederen op de plaats van bestemming gebracht. Het vrachttransport heeft dagelijks veel last van de genoemde files. Duizenden vrachtwagenchauffeurs zijn iedere dag onderweg om de benodigde spullen op de juiste plaats te brengen. Aangezien ze bijna altijd onderweg eten, is een grote broodtrommel voor de chauffeurs een aanrader. Om toch nog een gezonde boterham te kunnen eten, is naast de broodtrommel een vleeswarendoos een prima optie. Op deze manier houd je jouw vleeswaren in de koelkast langer vers en heb je onderweg een heerlijk belegde boterham. Als je zelf je lunch meeneemt, is dat vaak veel lekkerder en gezonder dan onderweg een ongezonde snack te kopen.
Vervoer en milieu
Al het dagelijkse verkeer is een belasting voor het milieu. De overheid doet er zoveel mogelijk aan om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Elektrische auto’s en bussen zijn steeds meer in opkomst. Met binnensteden die niet meer toegankelijk zijn voor dieselauto’s is ook een poging om de schade voor het milieu te beperken. Beetje bij beetje worden er stappen gezet om het milieu te sparen en ons verkeersgedrag aan te passen. Of de huidige maatregelen in de toekomst effect hebben gehad zal later moeten blijken. Het begin is er in ieder geval.